Syarat untuk Serap GSTT ke Jawatan Tetap

Book cheap tour packages

Yahh, ini satu lagi isu GSTT(Guru Sandaran Tak Terlatih) yang makin hangat dalam tahun ini. Kalau tak silap aku, dah ada dekat 4-5 kali cerita GSTT msuk berita dan banyak kali juga dalam surat khabar dipaparkan. Kiranya, macam cerita panas gak dalam bidang perguruan ini. Ramai dikalangan GSTT yang mahu diserapkan ke jawatan tetap walaupun mereka semua tahu yang mereka cukup sukar untuk mendapat jawatan tetap tersebut.

Untuk yang masih belum tahu, GSTT yang dilantik hanya untuk menampung kekosongan jawatan dan kekurangan guru pada suatu masa dan biasanya memang setiap tahun akan ada kekosongan untuk diisi. Biaanya perkhidmatan mereka akan ditamakan jika ada guru tetap yang posting ke sekolah ditempat mereka mengajar. Jika telah mengajar baru 3 bulan dan ada guru tetap masuk, nak tak nak mereka akan diberhentikan atau ditukarkan ke sekolah lain yang masih memerlukan guru sandaran ini untuk mengisi kekosongan.

Namun, tahukah anda SYARAT untuk dilantik ke jawatan tetap Gred DG41 bagi golongan guru sandaran tak terlatih ini? Antaranya ialah..

1. Warganegara. Ini sudah pasti. Jarang ada warga asing yang jadi guru sandaran.


2. berumur tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup iklan. Biasanya iklan akan dibuka pada hujung tahun untuk ambilan pada tahun berikutnya.

3. mempunyai ijazah sarjana muda pendidikan yang diiktiraf kerajaan dari universiti tempatan atau institusi pengajian tinggi.

4. mempunyai ijazah sarjana muda yang diiktiraf Kerajaan dari institusi pengajian tinggi tempatan serta Diploma Pendidikan atau kelayakan yang setaraf dengannya dan

5. kepujian dalam Bahasa Melayu (termasuk ujian lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan SERTA lulus temuduga yang dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP)

Itu yang diberitahu melalui Harian Metro, 11 Oktober 2010, muka surat 18A oleh Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran Malaysia yang membalas surat pembaca pada 4 Oktober lalu oleh “Bekas GSTT Shah Alam”

Pendek cerita, jika GSTT ada semua ini, adalah tidak mustahil untuk korang semua diserapkan ke jawatan tetap. Jadi, jangan pening kepala dan jangan marah-marah. Memang begini cara dan karenahnya. Jika ada peluang, sambar kerana bukan senang hendak jadi guru tetap sekarang. Susah dan sangat berbeza berbanding 10-20 tahun dahulu.

Ps: Peluang untuk GSTT untuk menjawat jawatan tetap masih terbuka dengan adanya KPLI-SR dan KPLI JQAF atau DPLI yang biasanya ditawarkan setiap hujung tahun. Selalu-selalulah beli dan baca surat khabar atau melayari website KPM untuk perkembangan semasa.


Baca juga artikel ini..

This entry was posted in Dunia Guru, GSTT, Guru Malaysia, masalah guru, Pendidikan and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

87 Comments

  • At 2010.11.05 17:40, tini said:

    ehhh..awak ada master? master dalam apa?
    tini recently posted..Tips To Repair Your CreditMy Profile

    • At 2010.11.07 16:49, malik said:

      bila result untuk mtest kpli 2011? tadi semak kat site moe.gov.my..tak keluar lagi pun..

      • At 2010.11.15 02:50, zu said:

        setuju dgn komen zura.. graduan pendidikan hrp dpt bersabar tnggu masa akn posting sbb korang dh tentu akn posting, masa je yg menentukan..ttg kontrak prkhdmatan tu mmg dh termaktub dlm agreement..mmg x bleh nk mmberontak pun..smua kena trima hakikat, (x prnah plak dgr GSTT memberontak bile diberhentikan, jgn pndai2 ckap kalo x de bukti..tunjuk kan dulu!!). Dn utk pengetahuan korang jgk kdg2 bile dh habis kontrak guru GSTT ni siap dipanggil dn di offer lg utk masuk ke sekolah tahun seterusnya..ada antaranya yg x perlu nk merayu2 kt jabatan (sbb jbatan dh tau perform dan kerja yg bagus, jgn pk ade kabel ya). Dan bertambah bangga lagi kalo GB setiap sekolah kemukakan surat sokongan supaya GSTT ni dikekalkan utk jawatan tahun depan..(ade skolah tu smpai berebut2 lagi nak, 2 permohonan yg sama dan 2 tawaran sekolah dlm 1 masa).. apa yg saya kongsi smua tu adalah cerita sebenar ttg seorang GSTT yg saya kenal..mmg saya kagum dgn die..so jgn pndang rendah GSTT, graduan pendidikan pun saya rase patut tercabar adanya guru yg mcm ni walaupun die hanyalah GSTT..

        • At 2011.03.10 16:47, guru said:

          setuju…setuju…setuju… mana ada gstt memberontak…

          • At 2011.08.05 07:29, Mat Yie said:

            Bagus kan macam ni… respek pada sumbangan semua.. sedangkan binatang pun diciptakan ALLAH boleh menyumbang untuk kebaikan manusia .. inikan manusia untuk kebaikan manusia dan alam..

            Moga ramai lagi warga pendidik samada yang tetap atau yang kontrak.. moga sentiasa ingat.. sumbangan anda hari ni adalah demi anak bangsa dimasa hadapan.. gagal anda.. gagallah mereka…

            saya sayang cikgu .. sayang cikgu yang dulu nya pernah tumbuk saya dibadan… saya sayang cikgu sebab cikgu memang berjiwa pendidik.. tak macam skarang ada skit perbezaan .. ubah skarang.. kembali kepada mentaliti guru2 dahulu .. ibarat lilin .. tiada letrik pun mereka tetap menerangi.. letrik ibarat imbuhan / gaji.. tiada gaji pun mereka tetap bertugas… tak macam sekarang gaji dah banyak nak lagi .. dan lagi..sebagiannya dah jadi macam mentol.. terang time ada letrik .. gelap time tiada letrik… ayuh cikgu .. saya sayang cikgu .. kerana cikgu lah saya dah berkerjaya .. bergaji lebih 5K .. terima kasih cikgu … terima kasih kerana jiwa kental cikgu tanpa mengenal perit jerih.. cikgu tetap tabah … walaupun terpaksa buat kelas tambahan .. tak macam sekarang .. sebahagiaanya buat kelas tambahan berbayar(tuisyen) ..walhal tuisyen itu sepatutnya kelas tambahan…

            moga cikgu sentiasa ingat… ikhlasnya cikgu .. ilmu berkat .. anak murid berakhlak… percayalah dengan ikhlasnya budi cikgu .. ilmu diajak sentiasa melekat .. sentiasa terpahat dalam jiwa nurani murid.

            ayuh cikgu … kembali kezaman LILIN selagi ia tegak berdiri .. pasti cahaya sampai ke hujung jalan .. menerangi setiap genap ruang… tercalit sinarnya pada setiap objek yang berhampiran…

            salam…

          • At 2010.11.23 07:13, lenz said:

            iya memang betul, GSTT bukan mengganggu saluran posting graduan pendidikan. walau macamana graduan pendidikan tidak puashati pun apa yang kamu risaukan, kamu memang ” title guru” kan. 4 tahun belajar. jika dibandingkan GSTT yang ada degre cuma bukan degree pendidikan. masing – masing ada rezeki bah. jangan anggap GSTT kacau periuk nasi kamurang. saya dapat tahu biasanya yang lambat posting tu gagal interview, dan perlu interview semula baru dapat posting. kalau tidak pun bila dapat kawasan pedalaman atau hujung bandar jarang mau. mesti turun naik pejabat minta kasih tukar tempat yang bukan pedalaman macamna tu?. jadi jangan fikir yang mana lebih baik, yang mana lebih pakar yang ada belajar pedagogi saja, atau siapa ada pengalaman dan siapa tidak cukup penagalaman. siapa ada degre pendidikan siapa yang tiada. tapi fikirkan anak bangsa kita, pelajar, didik mereka jadi insan yang berguna.

            • At 2010.11.29 00:21, miza said:

              ha tu kne suruh kpm jawab. kalau dh ramai cegu grad, posting je la derang. xyah gaduh2 nk ambik gstt ke hapa. pak muhyidin yasin sila jawab.

              • At 2010.11.29 00:24, miza said:

                ni nk tanya sikit, gstt ke yg salah kalau ppd kuarkan iklan kata ada post kosong gstt?
                tu semua kelemahan pentadbiran kpm. xde rekod ke student pendidikan yg nk grad utk thn ni? bape ramai lg cegu yg xposting?
                kalau da excess human resource tu, xyah la bukak application utk gstt segala bagai.

                • At 2011.03.10 16:38, guru said:

                  sokong.. sokong.. bukan salah gstt.. salahkan org yg kuarkan iklan tu… hahahahaha.. klu dh tau gsst ramai napa post kekosongan jwtan lg? utk gsst tu plak klu dh d bg kawasan pedalaman tu jgn la mgada2 xmau pegi plak… sllu mcm tu.. alasan jauh dr suami la .. x biasa tgl dlm hutan la… mcm2 alasan

                • At 2010.12.08 01:22, wan said:

                  tumpang mencelah yer….dpli dah keluar ke tahun ni?

                  • At 2010.12.29 11:01, Serius said:

                    Urm…bila tgk reaksi budak2 education n bakal guru ni….sy nak buat kesimpulan sikit..patutla budak2 sekarang ni bangang2….rupa2 nya mcm ni sikap bakal cikgu….sy ni pn gstt jugak…kalau tgk kat sekolah pn…yg mane2 baru posting tu takde ape sgt pn sumbangan…pihak sekolah duk harapkan kitaorg ni gstt yg langsung takder ikhtisas dlm pendidikan…yg tau..hanya menjawab pihak pentadbir…demand lebih2…tp tak semua la….n bila tgk menda tu secara tak langsung membuat kesimpulan :patotla budak2 sekarang ni bermasalah…kpd cikgu2 sila muhasabah diri skit yer:)

                    • At 2011.01.01 17:17, my said:

                      Salam, maafnak mencelah.. saya sgt setuju dgn pendapat Serius..saya juga gstt yg mengajar di sebuah skola d JB. Sebelumnya sy bekerja di syktswasta namun x thn bekerja dgn kpekerja yg kebanyakkannya tidak menyambung pelajaran ke peringkat tinggi jd sy cuba menjadi gstt namun saya sgt terkejut apabila terdapat guru2 yg bersikap seperti org yg tidak mempunyai pelajaran..bukan sahaja tidak menghormati anak murid malah rakan sebaya juga diherdik seperti anak kecil dihadapan para pelajar.. tambahan pula ianya bukan melibatkan guru muda sahaja malah guru2 yg sudah berumur juga bersikap sedemikian..tidak perlulah sya menceritakan secara terperinci sikap mereka tetapi secara peribadinya sy melihat sikap ini akan membentuk satu institusi pendidikan yg tidak dihormati..Jadi sebelum mempertikaikan kepada orang ramai kenapa guru tidak diiktiraf sebagai kerjaya profesional silalah bertindak dalam kelompok anda sendiri dan jadikan anda guru yang profesional kerana anda sentiasa dinilai oleh anak murid dan orang disekeliling anda..

                      • At 2011.01.03 04:56, merahkatak said:

                        tak semua guru begitu rasanya. Memang ada guru yang kurang matang atau terlalu beremosi. Tapi tidaklah semua. segelintir kecil aje. Cuma benda ni selalu diperbesar-besarkan..
                        merahkatak recently posted..My best journey at Kinabalu Mount!My Profile

                    • At 2011.01.01 11:07, Ibu_kesal said:

                      Yang cikgu tetap dok hentam gstt.. Aku rasa kebanyakan guru orang Melayu..tak kira tetap atau gstt.. Kalo bangsa lain dia sokong bangsa dia.. kalau Melayu suka jatuhkan bangsa sendiri.. Ada otak..pikir2 la sendiri. Ada degree lak tue.. tapi bahase macam X melambangkan bangsa. Anda guru tak kira gstt ke tetap.. anda idola pelajar.. malu la sikit. Saya ni sebagai parent pun risau bila bakal guru pun berperangai buruk … hati pulak busuk.. patutla anak2 selalu komplen cikgu masuk kelas X ngajar.. masing2 dok kira nak jadi guru sebab malu orang tanya lah, sebab Xde keje la, sebab nak kira perut sendiri.. Ikhlas2kan lah hati…gstt kalau yang ikhlas pun entah2 lebih baik dari guru tetap..

                      • At 2011.01.01 13:45, aina natasha said:

                        wahh. marah sungguh ibu_kesal nih. Tak semua guru tetap macam tu ibu. Ada yang ok. Ada yang tak. Yang tak ok tu tidaklah ramai. Sikit ajer. Cuma bila diceritakan, nampak macam guru tetap ni tak berapa baik..

                        bagi cikgu muda ni, mungkin dah perangainya macam tu. darah muda. Itu yang bahasa diorang tak berapa best didengar..so, harap dapat bersabar dan faham.. ;-)
                        aina natasha recently posted..ANGELA RIPPON- Watch out girls! Tellys old biddies are bouncing backMy Profile

                      • At 2011.01.01 17:40, my said:

                        Maaf la walaupun da lambat tapi saya nak menyibuk sikit.. mgkn lili melihat perkara ini dari satu sudut sahaja. sekadar berkongsi dengan lili, sy bekerja di sykt swasta sblum ini dan mendapat gaji yg lebih lumayan berbanding gstt malah sy antara pekerja melayu yg plg cepat mendapat kenaikan gaji dan pangkat di sykt asing namun setelah beberapa ketika berkhidmat sy berhenti dan menjadi gstt..kenapa? kerana sy melihat byk ank muda harapan bangsa yg hancur terutamanya anak melayu. bagaimana sy tau? kerana sy adalah bertugas di jabatan sumber manusia yang mengambil pekerja bertugas.. sungguh malu dan terkedu saya apabila MD & ED yg berbangsa cina bertanya pada saya kenapa cikgu sekarang xajar anak murid betul2. Tiada budi bahasa, pelajaran ntah ke mana, tiada motivasi dan pelbagai soalan yg membuatkan sy malu kerana diakhirnya soalan tersebut berbunyi..Cikgu melayu pun sudah x tau adab ke?.. sy x slhkan mereka kerana mereka mndpt didikan di luar negara tp sy malu pd mereka jd sy tinggalkan kerja yg menjamin masa depan hanya kerana angan2 yg sy boleh membentuk pelajar yang bukan shj cemerlang drsegi akademik tetapi mantap dari segi adab dan budi bahasanya, kalo pun bukan sepuluh orang pelajar yg dpt dibentuk satu pun jadi la. Dan sy lihat gsttyg berada di tmpt sy mengajar lebih bermotivasi mengajarberbanding guru ttp..mgkn kerana guru ttp tahu bahawa mereka tidak boleh diberhentikan sewenang-wenangnya maka dari situ timbul sikap sambil lewa mereka. Apa yg sy bicarakan hanyalah pendapat peribadi sy dari pengamatan kaca mata sy sendri..Kalo anda seorang guru ikhlaslah dalam mendidik dan jagalah adab dan budi bahasa anda supaya orang luar tidak memandang serong terhadap anda dan juga rakan sejawat anda..
                        p/s: sekadar makluman Lili, sy juga mempunyai ijazah master’s (pngk 3.83) dalam bidang sumber manusia begitu juga dengan sebilangan besar rakan2 gstt yg lain

                        • At 2011.01.02 04:25, serius said:

                          Sy tak kisah ada yg nak bagi pandangan ke ape…tp sampaikan berkata:macam ni la.. senang cerita..bdk gstt ni..cari keje lain yg
                          tetap.. kan bagus.. xyah mintak benda yg bukan hak korang
                          huhu.. sebelum tandatangani sesuatu kontrak.. baca betul2..

                          p/s ala korang budak gstt ni pun..minta cikgu sbb xder keje lain kn..kan..kan

                          Saya tak tau la nak komen ape…bercakap mengenai hak ke ape…kitaorg tak penah pn amik hak korang…soal lambat posting ke ape..takder kena mengena dgn kehadiran kami sbagai gstt okey…tu semua bergantung pada sistemla…sbb…once korang masuk..kitaorg akan terautomatically akan diterminate…tak ckp byk lagi dah…sekarang ni pn..hanya tinggal 1 org gstt je kat skolah sy…Sorang2 bercakap bgaikan berasap…sekarang ni…sy cuma nak tgk jer yg budak2 posting tu buat tugas dgn sebaik mungkin….insyaAllah la kot…

                          P/s : Teringat kata2 sorang cikgu posting bila ditanya pentadbir kenapa tak dtg bertugas kat skolah…dia kata sbb kwn2 dia yg lain pn pegi bertugas kat skolah sehari jer….lantas pentadbir pn kata..tu yg jenis makan gaji buta…hahahhaha…..buktikan ape yg anda cakap untuk buat kerja tu betul..kitaorg ni hanya la melukut di tepi gantang…

                          • At 2011.01.02 04:30, serius said:

                            Soal nak diserap ke ape…janganla nak busuk hati sesama sendiri ke ape….mcm maner la hati yg busuk nak melahirkan pelajar yg seimbang dr segi rohani dan jasmani….kejayaan seorang guru terletak kepada kejayaan murid2nya….kwn sy yg bukan guru berkata : Patutla budak2 sekarang mcm ni…cikgu2 pn tak berapa nak betul…n cikgu ni plak…jenis tak bleh nak ditegur…bila ditegur mudah melenting…ye la…mengajar org la katakan….tp kita hanya manusia biasa…tiada sape yg maksum….jadi..untuk menjadi seorang guru yg professional…guru yg professional yer….kena selalu muhasabah diri…:)

                            • At 2011.01.03 04:26, merahkatak said:

                              takdelah busuk hati. diorang cuma tak puas hati sebab tak tahu status sebenarnya. biasalah tu..
                              merahkatak recently posted..My best journey at Kinabalu Mount!My Profile

                              • At 2011.01.03 13:54, serius said:

                                Hehhe..bagusla kalo mcm tu…tak payahla nak tau status ke ape..kalo nak tau status..pi tanya kpm sendiri…hahhaha….duk sound2 kitaorg ni apesal…its ok..dah biasa dah berhadapan dgn golongan cikgu cikgi ni…terutamanya yg baru2 ni…langsung jauh bagaikan langit n bumi dgn guru2 sy waktu dulu…anyway…kerna menghormati da owner of dis blog…sy pn taknak komen lebih2….salam….

                            • At 2011.01.02 04:35, serius said:

                              Dan satu lagi..mengenai kalo dah kitaorg ni nak jadi cikgu kenapa tak amik course education ke ape waktu mula2…tu sumer dah ditentukan Allah…Dia yg menetapkan perjalanan hidup kami semasa kami jadi roh dulu lagi…jgn bercakap mcm org takder agama..kata bakal cikgu kan…semakin kitaorg dewasa semakin pemikiran n cara berfikir lain…minat mungkin baru timbul…n untuk pengetahuan korang jugak…keputusan spm sy jauh lagi bagus drp kwn sy yg dapat tawaran education masa waktu dulu…bila dah dpt keputusan..matrikulasi terus panggil…so…pada waktu dulu,kiranya takder pendedahan lagi…pegi je la…ye la..maklumla umur baru 17 tahun…so…bila nak hentam kitaorg ke ape..pikir la sikit….jgn duk main sedap mulut jer..ape pn..peace:)

                              • At 2011.01.02 07:19, akazuma said:

                                tak semua orang begitu serius. Tak semua cikgu2 muda atau bakal cikgu begitu. Cuma segelintir. Diorang pun cuma cakap apa yang diorang rasa. Mungin teremosi sikit. Biasalah, darah muda..
                                akazuma recently posted..Bapa Pembangunan InternetMy Profile

                              • At 2011.01.02 10:25, serius said:

                                Akazuma : A’ah…mmg tak semua..tp mostly..ape pn..betul tu…dorang cuma cakap ape yg dorang rasa..n kitaorg pn ingin jugak BERCAKAP APE YG KAMI RASA….Duk main dorang jer bercakapSESEDAP mcm contoh kat atas tu pn,bila kitaorang baca pn RASA pedih jugak….ape pn…niat kita sama…objektif kita sama..untuk melahirkan masyarakat yg intelektual dr segi rohani n jasmani…..So..buat lah sehabis baik….jgn duk asyik nak hentam org saja….salam:)

                                • At 2011.01.05 15:29, ita said:

                                  kenapa la dok saling dengki mendengki antara satu sama..cikgu baru yg bakal diposting tu sabar2 la,..rezki korang akan datang jgk walaupun lambat..kami para gstt cuma minta supaya diberi laluan yg betul supaya kami dapat jd cikgu tetap macam you all..salah ke..?jgn kata kami kacau periuk ns kamu..xbaik ckp macam tu..kita sama2 cr rezkikan..saya mitak sgt cikgu2 tetap jgn sesekali dengki pada gstt..gstt pun ada perassaan juga..saya dh jd gstt 3 thn..dan pernah ada pengalaman dimarah dan di maki hamun oleh cikgu tetap atas keslahan yg kecil..adakah seorg guru berkelakuan begitu..?ada guru tetap beranggapan yg sekolah akan LINGKUP sekiranya gstt ada disekolah tu..sy x faham apa yg lingkup sedangkan urusan perjalanan sek berjalan lancar disebabkan ada gstt yg x jemu2 membantu..sy harap sgt cikgu tetap jgn berbagga dgn rezki yang Allah bg..bersyukurlah…

                                  • At 2011.01.06 08:56, serius said:

                                    Heheehh…sekolah takkan lingkup…sbb gstt pn ader degree jugak…bukan setakat amik UPSR…kekurangan cuma…cara nak mengajar..tiada iktisas…sy amik bio….n bila sy tgk cikgu tetap ajar bio…ada yg baca buku teks saja pn ader….but…sy tak nak ckp lebih2 mengenai kemahiran n pengetahuan…. coz semua org ada kelebihan masing2…..betul tu…jgn berbangga sgt dgn rezeki yg Allah bagi…bila2 masa jer boleh ditarik balik….peace:)

                                    • At 2011.01.10 05:24, xxxx said:

                                      salam….
                                      kepada guru yang tetap janganla lemahkan semagat gstt ni…diorang nak keje gak…jgnla sebabkn anda dh tetap anda layak ckp camni…letak jawatan sekarang pastu cari keje lain..ada brani?..potong jari klu brani buat…

                                      kepada gsst plak,jgnla merengek camni..carila keje lain..buka bisnes..xyah harapkan org lain…buka kelas tution..

                                      terima kasih

                                      • At 2011.01.16 11:20, ita said:

                                        nk bukak kelas tuition bukannya senang..nk kena cari modal n pengalaman dulu..parents mana yg nk antar anak derang kepada org yg tidak ada pengalaman atau kelulusaan yg diiktiraf (i mean education)…bukan merengek apa..saja melepaskan perasaan bersama kwn2 yg senasib..baru2 ni sy ada pg interview dn sayangnya dia kata sy tidak ada pengalaman dlm membuat accounting (ye la mcmana nk dpt pengalaman dh mengajar 3 th dah huhuhu)..sebelum ni sy dh keja tp berhenti bila dpt GSTT..yela sy fikir mungkin ini adalah tapak permulaamn sy untuk bergelar seorang guru (sbb sebelum ni minat sgt nk jd guru tp impian x kesampaian..ibu sy pun terlalu gembira bila dpt tahu sy dpt jd guru walaupun GSTT)…dan betul2 x sangka setelah sekian lama sy cr rezki sbg guru tup2 thn rezki sy xda..melilau cr keja..yela nk harap kan seorang gaji (suami) mana la cukupkan..sy rasa GSTT yg dh berumahtangga tahu apa yg saya rasa…

                                        • At 2011.01.16 11:42, Anynomous said:

                                          Betul…sokong ita… Rasa2nya GSTT la keje yg paling mencabar…almaklumla BOLEH DIBUANG BILA2 MASA….so….ape2pn….duk jaga prestasi siang n malam..kami bukan budak kecil yg suke merengek….plizzz bukak kamus dewan bahasa n check ape maksud merengek…kitaorg keje..kitaorg membanting tulang untuk pastikan keje sumer ok…kami buat sehabis baik ape yg diarahkan???Kitaorg dah bagi ape yang patut kami bagi???So…mana dia ape yg kami patut dapat?????

                                          • At 2011.01.19 01:33, zura sg buloh said:

                                            Rezeki saya datang selepas menjadi GSTT dekat 5 tahun di sekolah di KL sekitar 2002. Kerani panggil dan maklumkan ada iklan tawar untuk guru2 GSTT diserap ke Guru Tetap melalui kursus KDC di Maktab Teknik Cheras.

                                            Pokoknya di sini, kalau kita baik dgn kerani maka mereka ada ‘suka’ nak maklumkan kepada kita apa2 iklan/ tawaran/ pekeliling yang baru keluar untuk lantikan / serapan GSTT kepada guru tetap. Dapat atau tidak itu bergantung kepada rezeki juga.

                                            • At 2011.01.21 15:51, ita said:

                                              tahniah ye zura..rezki awk..tu la sy percaya kalau kita doa n berusaha lama2 Allah akan bg walaupun lambat..so now u dh mengajar belum..?kalau ada apa2 info ttg kdc sila la bgtau kt kami di cini yer :lol:

                                            • At 2011.01.19 08:24, Anynomous said:

                                              Zura : Sy nak tanya untuk kursus KDC tu kena berurusan dgn sape yer..dgn kpm…jabatan,ppd or campus ipg tu sendiri..???

                                              • At 2011.01.21 15:49, ita said:

                                                try pegi ty kt jpn..dgr kata gstt yg dh 3 th n berkhidmat boleh p bg nama kt jpn..sy pun sure samada berita ni benar ataupun x benar..

                                                • At 2011.03.04 18:05, Bedah said:

                                                  Hina Sangat Ke Keje Bertaraf KONTRAK Nie…Kdg2 Terpikir Jugak,,,Graduan Edu Nie Naper Berlagak Sgt…Salah Ke Kami Nie Mencari Sesuap Nasi…Sya Pernah Bekerja Di PPD Setahun Sebagai Pegawai Tadbir KONTRAK…Saya Jumpa Banyak Guru Yang Bru Posting Ni Mcm2 Kerenah Sbb Nak Balik Negeri Asal Sendiri…Baru Je Tinggal 2 3 Hari Dah Merayu Nak Balik Negeri Asal( dah tau guru nie posting xkira tmpat pasal pa mintak guru…ngade2)..Bila Habis Kontrak Saya Jadi GSTT…Dekat Sekolah Saya Tgk Guru2 Baru Posting Nie Lebih Kurang Sama Je Dgn GSTT…Tak Reti Nak Buat Keje n Tak Tahu Apa2…Mcm GSTT Jugak, GST Nie Kdg2 Diberi Tugas Mengajar Subjek Bukan Opsyen…Jadi Pada Bakal2 Cikgu Tu Jgn La Berlagak Sgt Ngan Sekeping Kertas Tu…Beza GSTT dan GST Nie Hanyalah Sekeping Kertas Yang Dipanggil DIPLOMA/IJAZAH PERGURUAN…Apa Sangat La Ngan Sekeping Kertas Tu Dengan Pengalaman Bertahun2 Kami…Praktikal Is Better Than Theory…

                                                  • At 2011.03.10 16:56, guru said:

                                                    sokong.. sokong..sokong.. setuju sgt guru tetap ni klu dh d bg peluang mgajar d tpt org terimala hakikat.. kmu pun dh sign kontrak kan rela d tempatkan d mana2 saja so knp baru tgl skjp dh sibuk turun naik pjbt minta transfer negeri asal…

                                                    • At 2011.07.26 04:56, din said:

                                                      salam,kepada yg jd guru…buat la keje dgn ikhlas, xkira gstt atau guru tetap…skrang ni…anak bangsa perlukan manusia yg berakhlaq mulia…xguna kalu kita gagal dlm mmbentuk generasi muda…sy pun cikgu tetap,,,gstt sgt mmbntu..tu sy sokong kerjasama n pengalaman yg grad ni…kongsi lah ilmu walaupun gstt atau yg dlm line guru ni..

                                                    • At 2011.03.04 18:12, Bedah said:

                                                      Lili nie sape nak kacau periuk nasi org…klu lili dah bekerja bertahun2 tetiba je dberhentikan apa prasaan lili…adakah anda kecewa??? Klu apply DPLI, KPLI tu mudah GSTT xkan minta diserap…Kami hanya minta hak kami…hanya cuba perjuangkan hak kami…salah ke??? Lili rasa tergugat kenape??? Kuota guru mmg sentiasa bertambah setiap tahun. apa nak dirisaukan…tunggu posting je la…GSTT TAK PERNAH GANGGU PERIUK NASI KAMU… :mrgreen:

                                                      • At 2011.03.05 05:57, Anynomous said:

                                                        Yer..betul2….kpd guru2 yang baru nak posting…takyahla nak sibuk2 periuk nasi orang..apa kata busy kan diri anda dgn menjaga pointer anda supaya anda tidak terlepas dr batch yg diinterview…hahahah….kalo dah pointer anda tinggi…ape nak risau….

                                                      • At 2011.03.04 18:15, Bedah said:

                                                        Dulu Aku Apply Gak Pendidikan Tapi Tak Dpat…Org Bodo Mcm Ang Ja Cakap Tak Reti Pikiaq Lagu Nie…Kalu Senang Nak Apply Xda Isu Nie Timbul..

                                                        • At 2011.03.10 17:03, guru said:

                                                          betul..betul.. betul tu bedah… klu senang xda la org sibuk2 mcm ni…lbh2 lg klu org xda kabel lg la kesian….

                                                        • At 2011.03.10 16:41, guru said:

                                                          x salahkan mencuba nasib… manala tau rezeki tuhan nk bagi.. itu tula namanya usaha…

                                                          • At 2011.03.10 16:43, guru said:

                                                            usaha la tu gstt minta utk d serap.. tu salah satu usaha gstt…bknnya nk mengeluh

                                                            • At 2011.03.10 16:47, guru said:

                                                              mmg susah klu kita xda kabel

                                                              • At 2011.03.10 16:59, guru said:

                                                                x salahkan gstt mencuba nasib… mana la tau permohonan utk dserap tu d terima… tu usaha gstt jugak la…terimalah hakikat…

                                                                • At 2011.03.13 15:06, azril said:

                                                                  saya lulusan STPM…..dh jd guru ganti tahun ke-8 di Pulau Pinang…..tak tau la dapat serap tetap ka tak…

                                                                  • At 2011.04.08 09:32, dieyda said:

                                                                    :sad: kesian la kat aku ingatkan semua gstt akan di apnggil tungu punya tungu hampeh ,… bila call ppd yg ni ckp lagu ni yg lagi 1 ckp cmni macam yam ng itik la plak … nasib la….

                                                                    • At 2011.04.08 09:34, dieyda said:

                                                                      :mrgreen: sakitnyer kepala …. bila dipikiq tntg gstt ni…. bila nk dipanggil duty ni…dah boring …… akan ku tungu …hingga tiba saat ku balik ngjaq …..

                                                                      • At 2011.04.08 18:23, zaiman said:

                                                                        bile 13000 gstt 2 akn dserap..?

                                                                        • At 2011.04.09 10:47, gstt bengang said:

                                                                          bilakah agaknya kami akan dipanggillll..
                                                                          geramnya..

                                                                          • At 2011.04.13 13:10, pengharap said:

                                                                            sumenye mengenai gstt ye, popular sungguh gstt skang, saye harap adele pegawai kpm or sedare mare menteri pelajaran kite yg baca komen kite ni, bkn ape, kite ni minta suare kite didengari , permintaan kita ditunai seperti yang sering dilaung2xkan, rakyat didahulukan pencaoain diutamakan, oleh itu, berilah kami gstt ni berkhidmat seperti yang kementerian, jpn, ppd di setiap negeri daerah lakukan pada tahun lepas, jangan ketepikan kami , kami akan membantu para guru lain di sekolah sekiranya dipanggil untuk berkhidmat..

                                                                            • At 2011.08.05 07:15, Mat Yie said:

                                                                              Allah kan suruh kita mencuba… tak salah kan..?
                                                                              Allah kan benci pada mereka yang duduk berpeluk tubuh menunggu sesuatu yang tak pasti kan..?

                                                                              Jadi saya rasa tak salah bagi mereka2 ini nak mencuba dengan cara ini.

                                                                              Macam ada perasaan dengki je.. tak usah la mcm gitu.. mungkin anda tidak tahu perasaan dan tekanan mereka ini..

                                                                              Kalau anda tak sempat rasa.. nantikan anak2 anda atau adik beradik or sedara mara anda merasa… tungguuu….

                                                                              Saya minat juga mengajar tp kerana dah berkerja di Syarikat Swasta .. jadi saya doakan mereka2 yang berminat ini diperkenan ALLAH… memang teruk kalau ber Ijazah tp tak ada kerja.. or kerja yang tak relevant .. at least boleh gaji yang boleh cover bayar PTPTN n sara diri pun dah syukur rahmat sangat2 tuh…

                                                                              • 37 old comments are not displayed. Click to display all comments
                                                                              (Required)
                                                                              (Required, will not be published)

                                                                              CommentLuv badge