84 Comments

Page 1 of 2 Next →
  1. samanosuke_04

    huhu, kesianlaa kat kakak aku yang jadik cikgu.. konfem ke bende nie? huhu, aku pun setuju gak ngan pendapat ko tue.. kalo dah lepas pkol 12, memang payah nak fokus dalam kelas, rasa mengantuk.. nie mengikut pengalaman aku sendiri.. huhuhu

  2. lalatangau

    “Cuma saya harap ada imbuhan atau bonus bagi guru-guru ini”…NI YANG AKU ANGIN SATU BADAN, SIKIT2, BONUS, SIKIT2 IMBUHAN…WEI..ORG LEN LE JE KEJE 9 JAM..XD MASALAH PUN…MENGISI DATA PUN MASALAH BESO KE? BUKAN KORG TIAP2 MASA ADA KELAS…BILA AKU G SEKOLAH, CIKGU YG XD KELAS, BYK BUANG MASA, BUAL SANA, BUAL SINI,, SIAP ADA G KANTIN G….BILA SUH KEJE LEBIH MASA, KORG BISING EH…

  3. cegu

    ko keje dok ofis beraircond…ade bilik sendiri..ko ape tau pasal cikgu..setakat ckp boleh la…cikgu2 ni dr pg sampai ke ptg kena pergi ke kelas2…ade byk blok…deal dgn budak2 yg mcm2 perangai..ko setakat kwn sekerja je…ko keje opis ade lif..kitaorg?…naik tangga…ko nape nk dengki sgt?…

  4. mizi

    la..dia harap aje. baru cadangan. Kalau ada bagus, kalau tak ada..kita orang takde hal apa. Memanglah ramai orang keje 9 jam. Memang tak ada masalah. ohcikgu ni cuma harap ada imbuhan aje. lagipun cuma untuk 5000 ribu aje dan selama 6 bulan. Bukan lama sangat pun..cikgu lain tak dapat..cikgu-cikgu ni aje.. ingat senang ke cikgu nak kerja 9 jam kat sekolah? lain sangat bezanya..tekanannya berbeza..

    kita orang takde masalah kerja lebih masa. dari dulu dan sekarang..kita orang memang kerja lebih dari 9 jam. nak bising apanya?

  5. abe li

    ape punya gila la korang ni..kalu ye pun nak suruh tengok anak2 kt sekolah jgn la sampai cikgu kene jd babysitter pulak. cikgu pun ada anak sendiri nak kene tengok. jgn la dok buat lecee..tak cukup lagi ke keje cikgu selama ni..zaman dulu budak2 belajar 6jam je sehari, boleh jugak jd org berguna, keje pun ok. dok tgk dengan program yg pelik2 akhir2 ni, budak2 bukan makin ok tp makin teruk..makin menggila. orang yg buat dasar tu bukan cikgu. suruh dia dok kat sekolah selama seminggu bersama bdk2, baru tau baru padan muka… buat dasar atas kertas mmg sng, try turun pdg dan laksanakan dasar itu…baru tahu langit tinggi rendah..patutnya, buat la kajian atau soal selidik tnya pendapat guru2 dan org yg berkaitan dulu, baru buat keputusan..ni tak, rasa nak buat dan ada kepentingan pd diri terus buat..lepas tu bila budak2 jd makin gila macam hantu, baru la nak stop, salah sana salah sini. jgn la dah terantuk baru nak tengadah..ingat pendidikan ni bahan ujikaji ke? byk dah contoh2 program sebelum ni yg tk menjadi..sapa yg terasa tu nasibla..pikir2kan. bab elaun guru tak peduli sgt…selama ini bukan byk manapun elaun guru.. malah gurulah menjadi penyumbang besar bank rakyat….tak kecoh pun….

  6. fyzhuss

    mr./mrs. lalatangau. saya sebagai guru agak terkilan dgn komen awak ni. kalau belum pernah merasa jadi guru jangan sebarang cakap atau beri pandangan tentang profesion perguruan. guru sandaran pun belum tentu faham perasaan dan apa yang dilalui guru-guru sebenar. bukan kami mengungkit atau berkira. nak cerita pun awak tak kan faham silap2 kata guru mengungkit pula. kalau bercakap pasal guru bermasalah, di mana2 pun ada. tapi kena ingat bukan guru saja bermasalah kerja2 lain pun ada banyak kakitangan bermasalah. itu antara mereka dgn Allah swt sbb tak laksanakan tugas yang sepatutnya. jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga. masih ramai guru yang cemerlang dan berbakti kepada anak murid. ada jugak guru yang mendoakan murid atau pelajar mereka selepas solat terutama bila menempuh alam peperiksaan macam UPSR, PMR n SPM. banyak kalau nak dihuraikan tapi takut nanti awak silap paham dan naik angin lagi. tentang soalan awak “MENGISI DATA PUN MASALAH BESO KE?” awak tahu ke apa data-data yang perlu diisi guru2? tentang “BUKAN KORG TIAP2 MASA ADA KELAS…” awak penah tak merasa mengajar dalam kelas dengan suara yang lantang selama 3 jam berturut2? macam nak tercabut isi perut. tu je yang boleh saya bg contoh utk awak bayangkan. harap lebih memahami dan menghormati perasaan orang lain sebelum memberi pandangan. Wallahualam.

  7. lalatangau

    ala….pe la sgt keje 9 jam tuuuu….korg cb la keje mcm org len…setakt jdik cikgu, aku pun bole sb dl aku pnh jdik guru ganti sblm aku dpt keje. sb 2 aku tau, cikgu ni bukan sume keje betul.ada ke cikgu g kantin tiap kali hbs kelas…makan n ngulor, 2 je yg cikgu ni tau…bonus, imbuhan, pe lagi korg nak? aku ni bukn la benci cikgu, cm kdg2 xrelevan bl korg ckp korg keje mcm xcukup masa. aku ni keje, g busy dr korg..xpnh pun heran ngn keje lebih masa ni…cb la korg ni sume ikhlas cikit keje..mn ank murid nk pandai klu cikgu asyik piki DUIT memanjang..MALAS memanjang, MENGULOR memanjang

  8. fyzhuss

    sebab tu saya cakap kalo stakat jadi guru ganti jangan rasa macam dah faham peranan guru sebenar. guru ganti tak dibebani dengan tugas2 lain yang ‘macam2 ada’ tu. ikhlas dengan rungutan tentang kerja lebih masa saya rasa dua perkara yang berbeza. cumanya yang saya nak cakap kat sini jangan dek kerana cikgu2 yang awak nmpak depan mata awak tu MALAS dan MENGULOR je tu cikgu lain pun disamakan jugak. tu saya cakap takde guna becakap dengan orang yang tak paham. kalau awak rasa awak betul, awak betullah. takda siapa yang rugi dekat sini cuma saya ni mengomen sebab terkilan dengan kata2 yang tak beradab dan tak memikirkan perasaan orang lain. kalau dah rasa betul pun harap berlapiklah sikit bila mengulas atau beri pendapat.

  9. lalatangau

    BERLAPIKLAH AKU NI..OK, SBGAI GURU, KORG IKHLAS NK JDIK GURU OR KORG NK JDIK GURU SB KEJE SETENGAH ARI? CE BGTAU CIKIT…BULLSHIT LA KLU KORG CKP NK MENDIDIK ANK BANGSA, SB BR CADANGAN KEJE 9 JAM, KORG DH MERUNGUT. AKU BERSYUKUR SB AKU BUKN GURU, SB KORG BYK KERENAH…

  10. Huzaifee

    sbb tu gaji guru ganti murah, ikut hari..sbb TEKANAN guru ganti tak sama dgn guru tetap…mcm mana awk berfikir dgn hanya melihat SATU DUA kerosakan lalu awak ‘tepuk rata’ dengan mengatakan SEMUA rosak??…lepas sekolah guru bawak lg kerja balik rumah sprt buku latihan, kertas exam, data, analisis, ABM dll yg mana disekolah tak ada masa utk kerja itu…kalau guru kelas lagi la bertimbun…ini bukan soal DUIT ttp soal kebajikan…guru yg bw pljr keluar pi kokum luar sekolah, mana bole claim skrg..semua tu duit poket sendiri !!

  11. CIKGU

    sedap betul kalau komen pasal cikgu. cuba jadi guru baru tahu betapa banyaknya kerja yang perlu dibuat. kalu tak suruh keje 9 jam pun,, memang cikgu balik lambat. nak tanda buku, isi data, nak buat kertas keje untuk program sepanjang tahun. aktiviti kokurikulm lagi. tu belum lagi hantar untuk bola sepak dan macam-macam lagi. kalau ada aktiviti bermalam kat sekolah pun datang jugak. yang mengomen tu tak ingat ke… kalu tak jasa guru boleh ke korang dapat keje hebat.

  12. mizi

    aku rasa ko sendiri tahu jawapannya. masa ko kerja jadi guru ganti dulu, ko ikhlas tak?

    masa ko kerja sekarang. ko ikhlas tak? 😉

  13. mizi

    mengajar macam biasa. komen ambil masa seminit dua aje. bukan lama sangat pun. tak jejaskan apa-apa pun.

  14. lalatangau

    ms guru ganti dulu xikhlas langsung..sb nk duit je (MACAM KORANG SUME SKRG NI LA)…

    skrg ni aku keje ngn hati yg IKHLAS, sb gaji aku bagus, keje pun xla setengah ari mcm korg

  15. lalatangau

    betul…masa tu, gaji aku mg murah…dh la dapat selepas 6 bulan keje…huhuhuhuhuu..sedih masa tu, sb fikiran aku mcm korang la…DUIT.. =) tp, skrg, aku puas ati, sb gaji aku 3x ganda gaji korg….

  16. gstt

    apesal buruk sangat perangai ko ni?…apesal yg mendengki sgt?…kalau ko x ikhlas mengajar masa jd guru ganti..baik ko pulangkan duit tu..dhla mkn duit haram..perangai pun dh mcm haram…bagus!…bidang pendidikan xperlukan org mcm ko utk keje cikgu…ko xlayak pun…ko xpayah menipu gaji ko skrg…aku xrasa pun ko ckp tu betul..ko sengaja nk org tgk ko up…padahal..ko tu cabuk je…

  17. lalatangau

    watpe nk tipu…aku keje oil n gas…so, korg bole compare gaji aku ngn ko la…watpe plak aku nk dengki….aku langsung xdengki…tp, aku nyampah sb korg ni xikhlas langsung nk ngajo….

  18. manusia biasa

    ini celaka punya orang. kau xtau psl keje cikgu dok diam2 ja. ckp byk plk. try kau jd cikgu 1mggu tgk leh tahan x. ni mesti xde anak lg. klo ad anak pn.msti terbiar je kn????

  19. kalau setakat kerja 9 jam, untung la cikgu2 kita
    dah cukup 9 jam kat sekolah, boleh lepas tangan dah…
    hehe

    hal disiplin suruh polis jaga
    hal pentadbiran ptd urus
    best2

  20. alllloooo…..ini mcm mmg keje giler semua. Apa mau tunggu lg cikgu2, nanti PRU-13 kita kasi lingkup jer mamat bodoh yang wat dasar ni. ada otak, lu pikir la sndiri

  21. Mohd

    kalo aku le jd cikgu lalatangau ni, pastu terbaca plak komen2 yang x beradab ni….memang aku haramkan ilmu yang yg ko dapat masa sekolah dulu tu….biar hilang rezki tu….sombong sangat, riak ngan gaji yg x seberapa tu……..

  22. sayang NUTP

    rini kau terbaca paper, NUTP kata cikgu xd cuti, nk pembantu guru, elaun…hahahahaha.pe lagi kamu sume guru mintak? korg berenti keje la ye….tahun depan punye cuti, siap dh rekod tau…raya cina, 9 hari, raya haji, 4hari, belum termasuk cuti akhir tahun yg lebih sebulan tu…bila suh keje ri sbtu ahad, kecoh plak….

  23. alinyonya

    alllooooo, klu psl dpt bonus, bersorak…sayang gomen, syg sume la…bl suh keje, ko nk lingkupkn gomen plak…pe la perangai ko ni ye…klu gomen lingkup, ko igt guru xkena ke? ko xdgr ke DAP nk kurgkn bilangn pekrja gomen, especially GURU…ko ni yg xd otak…

  24. Cikgu Data

    Oi cik Lala…nasib la ko tak guru betul kalau tidak jahanam anak bangsa di Malaysia…biar la gaji ko 3x ganda dari aku…yang pasti PAHALA aku mengajar dengan IKHLAS 3O kali ganda dari gaji ko…AMIN!

  25. Cikgu Data

    Mulut tu biar ada insuran…silap gaya melatop ko atas pelantar tu baru padan muko ko tu hah….hahahahahaha kalau semua cikgu dlm Malaysia ni doakan ko melatop ada gak jadik kenyataannye …..fikir2 kan lah…mulut cikgu masin

  26. Cikgu Data

    Kita orang tak bising…..cuma orang yang memandang dari luar ni je yang bising…mungkinkah sebab anda semua DENGKI dengan kami cikgu2….mungkin YA…sebab kalau tidak takkan korang nak senaraikan semua yang kami guru2 belum dapat lagi ni…hairan bin ajaib….cubalah tengok kakitangan kerajaan yang lain …DG41 dah jadi naib pengarah…guru DG44 ke 48 ke semua sama…takde pon jadik pengarah…diARAH adalah…saya yang menurut perintah…Oleh yang demikian kalau takdir diberi 9 jam kami TERIMA…tapi ingat suatu hari nanti sayangNUTP anda pon ada anak…bila tiba masanya nanti barulah anda tahu bagaimana perasaan guru2 yang terpaksa mengabaikan anak sendiri untuk anak orang lain…itu je yang saya TAK BOLEH TERIMA!!!!

  27. alinyonya

    pd aku, seng je, sbgai GURU kita kn jalankn tanggunjawab kita, xkira la setengah ari ke, satu ari ke, ujung minggu ke.. klu dh kementerian suruh kite keje 9 jam, kite keje la dulu..xpuas ati, kite berenti…. kuikuikui (tp, sp nk berenti kn?

  28. sayangNUTP

    dieorg mg layak jdik naib pengarah sb dieorg keje 9 jam sehari =) korg keje setengah ari je…so, layak la korg jdik yg DIARAH je…. n satu, kitaorg xpnh dengki pun sb kitaorg pun dpt gaji..

  29. Mama Murai

    Malunya saya bila melihat komen-komen di atas yang kononnya ditulis oleh seorang terpelajar. Beginikah caranya kita berdebat dan mengeluarkan buah fikiran? Dengan saling mencerca dan memenangkan diri menggunakan cara yang sungguh tidak beradab?

    Cikgu-cikgu sekalian sila bertenang, jangan melenting dengan pendapat mereka yang sengaja menimbulkan provokasi. Tiada gunanya memberi penerangan mengenai tugasan anda kepada mereka yang tidak mahu cuba memahami. Orang-orang sebegini cuma tahu bagaimana untuk bercakap berbanding membuat kerja.

  30. heroes

    Sememangnya menjadi cikgu bukan tugasan yang mudah.nak jadi cikgu mesti bermula dengan minat bukan sekadar cita2 je..pada pendapat saya jika waktu bekerja guru dilanjutkan ke 9 jam sehari merupakan satu lagi cabaran baru untuk semua guru-guru di malaysia ni.Apapun guru-guru ini WAJAR di berikan alaun tambahan sebagai menghargai sumbangan dan keikhlasan mereka mendidik pelajar-pelajar yang semakin kurang moralnya pada zaman moden ini.Jangan sesekali mempertikaikan keikhlasan mereka hanya kerana menuntut alaun,jika anda yana kurang senang hati,adakah anda benar2 ikhlas dengan tanggungjawap di dalam pekerjaan anda..??renung-renungkan lah…..

  31. amie

    Sedapnya menaip ye. Kau belajar dulu dengan siapa sebelum kau masuk universiti atau kolej. Jawapan nya cikgu kan?? Ko belajar pandai ponn sebab diorang nie. Ingat sket tue…

  32. amie

    Guru ganti tak pegang jawatan ape2 sangat. Keje ko ngajar ke sampailah guru ganti masuk semula. Ko ade pegang jawatan guru disiplin, guru data, guru tue dan guru nie. Tak de kannn??? So janganlah nak ngarut sangat. GURU TETAP nie dah jadi mcm2 kat sekolah,die lah polis, tukang drebar ambulan, kerani, tue nie dan segala2 lah lengkaplah boleh jadi mcm2.

  33. amie

    Ikhlas ke?? Alangkah baiknya, ko dapat kerja baik… tentu cikgu ko ajar ko dengan baik. Tapi kesian atitude tak bagus… Kalaulah cikgu ko terdoa benda tak baik ke atas ko walaupun die tak kenal ko… alangke malangnya… Ingat dan ingat, ko mengguris hati guru yang telah mendidik ko sebenarnya…

  34. amie

    Sedapnya menyindir… bagusla. Anak siapalah nie. Itu semua usul yang dicadangkan oleh NUTP. Kan bagus cadangan tersebut, ramai lagi kat luar sane tidak bekerja. Ini lah peluang pekerjaan untuk semua. Beb, ko tak menjawab soalan berdasarkan tajuk artikel yang di paparkan. Nampak sangatla tidak peka… Jangan lancang sangat mulut nanti badan binasa…

  35. amie

    Halo alinyonya, Komen mesti tengok kesesuaiannya… Kite kene masuk bidang tersebut dan rasa sendiri. Kalu dah rasa, kene hayatinya. Lepas hayati kene fikir kesan dan akibatnya lepas tue baru cerita. Jangan fikir diri sendiri saja.

  36. saya nak komen pena fyzuss…memang ada buruk baiknya bekerja sebagai status guru ini…namun bak kata pepatah sekarang…dek tercalitnya sambal belacan kuining kat baju…habislaaaa satu baju tu ..satu hari tak leh pakai….(pepatah versi baru…)
    NAMUN…….anda perlu ingat..bertambah kerja..bertambah gaji. bertambah gaji…bertambah harta. bertambah harta…depan rumah dua tiga bijik kereta….emmmmm…banyak lagi laaa….banyak-banyak penjawat awam yang agak mewah ADALAH ….GURUUUUU!!!!!
    Jadi tak salah kalau anda diperlukan untuk menambah waktu kerja anda memandangkan penat lelah yang ada telah lalui …teramat lah sangat berbaloi…kami ni rakan swasta….jangan harapkan nak tambah kereta…motor punnn..tak lepas! kalau nak diikutkan…guru tadika lagi banyak tekanan…mereka yang banyak terjerit melolong tak tentu arah mengawal kanak-kanak…ini baru betul, nak tercabut isi perut….
    jangan lah nak sangkalkan ini…kita pergilah check.kawasan perumahan baru….rata-rata 90% adalah pemiliknya GURU….jadi kemewahan anda adalah datang dari penat lelah anda itu…JADI TAK PAYAHLAH NAK MERUNGUT DAN DEMANDING LAGI!!!!!KAMI ORANG SWASTA DAH MUAK!!!!!

  37. Cikgu Malas Banyak Lemak

    Kepada semua cikgu2 yang banyak songel di atas, sila berhenti kerja dan cari kerja lain untuk membandingkan beban kerja anda dgn kerja2 penjawat awam dari jabatan lain. Adakah jawatan seperti doktor & jurutera dalam lebih mudah kerja mereka berbanding dengan guru? Bagaimana dgn jangkamasa kerja mereka berbanding guru dalam masa sehari?

    Ada ribuan lagi lepasan U sedia menggantikan tempat anda sekarang.

    Anda boleh teruskan hidup dgn aktiviti sampingan anda seperti berpolitik, bermulti-level, berniaga di pasar malam dsb walaupun tanpa jawatan guru.

  38. heroes

    HANG TU YANG BULLSHIT………AWAT HANG DENGKI SANGAT,HANG TU DAPAT KEJE BAGUS SEBAB SIAPA YANG AJAR HANG BACA,MENULIS,MENGIRA??KALO BUKAN GURU??

  39. heroes

    HANG BAGI TAU JE SATU MALAYSIA NI YANG GAJI HAMPA TU BESAR LA SANGAT,DAH LA TAK BERBUDI BAHASA,CAKAP BESAR KO NI S.B.R.B(sombong,bongkak,riak,berlagak)PUIHHH…..

  40. amie

    Biarlah kerajaan bagi diorang… Itu kerja kerajaan bagi insentif tue. Agak-agak cikgu ko ikhlas tak ajo ko. Ke ko lompat pagar tak belaja. Jangan pertikaikan perkhidmatan diorang. Kalu ko dapat kerja atau lanjutkan pelajaran pon, diorang yang ajar dari sekolah rendah sampai menengah… Ko tak bole berdasarkan seorang dua yang ko tak puas hati. Ko kene lihat keseluruhan… Anak ko nanti pon diorang ajar. Kecuali lah ko power sangat nak ajar semua subjek pada anak ko. Agak2 tak de masa ko nak buat keje lain nampaknya. Kalu tiada mereka ko dan anak ko pun nak berjaya pon susah.

  41. amie

    Biarlah rezeki diorang. Sebenarnya, bukan guru sahaja yang naik, tapi semua perkhidmatan kerajaan akan naik pada tahun hadapan. Kalu ko buat kajian di luar negara, kebanyakan guru sekolah di luar negara juga balik awal berbanding dengan perkhidmatan kerajaan yang lain sebab kajian telah dibuat. Hasil kajian tersebut menunjukkan kadar impak stress yang lebih tinggi wujud apabila penggunaan tenaga pemikiran dan petuturan yang berpanjangan. Cuba ko cakap tidak berhenti-henti suatu topik sambil berfikir selama 1 jam tanpa henti. Kemudian, rehat kejap jgn makan/minum dan ulang sehingga 4 jam berturutan. Apa yang ko rasa ???

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.