14 Comments

  • At 2011.12.06 13:06, Rasailul Ashwaq said:

    Sebelum share berita, ada baiknya selidik terlebih dahulu. Kenyataan Puad Zarkashi tipu semata2. 5000 itu ialah guru yang telah dilantik ke jawatan DC41 yang akan disahkan ke DG41. Bukan fresh graduate ISMP. Batch yang bergraduat tahun ini mengalami kelewatan posting paling lama dalam sejarah (7bulan ++). Tambahan lagi, batch yang bergraduat tahun ini ialah batch pertama yang melalui INSAK dan temu duga sebelum ditempatkan ke IPTA. Apa gunanya jadi menteri kalau apa2 urusan kementerian dia tak tau?

    Akibat kenyataan songsang Puad Zarkashi, 7k ++ graduan ISMP disembur dengan tohmahan tidak sabar dan sebagainya. Selidik dahulu khabar sebenar bagaimana kami dipermainkan dari bulan ke bulan.

    • At 2011.12.06 13:47, cikgu z said:

      mustahillah fresh graduate ismp boleh dapat posting secepat mungkin. biasalah tu lambat.

      macam mana pula boleh dipermainkan dari bulan ke bulan? boleh cerita lebih? nak juga tahu??

    • At 2011.12.06 13:43, said:

      bab2 mcam ni..kna bnyk sbar je..pluang mesti ade punya..
      Fakarepain recently posted..Lame aku tak update blogMy Profile

      • At 2011.12.06 20:20, toru anaqi said:

        assalamualaikum…tiada seorang pun graduan ismp yang ditemuduga…bagaimana bleh dr puad beritahu media 3894 org telah ditemuduga….agaknya temuduga halimunan kut :)….terima kasih andai betul januari 2011 akan posting..mungkin kami bertuah sebab xpayah isi borang…xpayah ade interview…tup2x kami dapat posting januari 2011…alangkah bahagia nye hidup kami :)….

        • At 2011.12.06 20:47, toru anaqi said:

          Ohcikgu:

          1. Benda macam temuduga ni memang ambil masa. Nak temuduga, nak pilih yang terbaik dan nak proses lagi. Macam-macam kena lakukan. Bukannya boleh disiapkan semua dalam 1-2 hari. Bagi mereka buat kerja. Selama ni, mereka buat kerja. Kalau mereka tak buat kerja, beratus ribu dari dulu sampai hari ini takkan dapat kerja. Cuba fikir, dah berapa ramai cikgu kat Malaysia nih? Mereka melalui proses yang sama seperti kamu. Malah, ada yang lagi teruk situasinya dari kamu. Jadi, bawa bersabar.
          _ Kira-kira 5,000 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) dari institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tempatan akan dilantik sebagai guru di sekolah menengah mulai Januari tahun depan._

          AGAK2 SAUDARA/I DALAM MASA LEBIH KURANG 3MINGGU INI SEMUA URUSAN SEPERTI ISI BORANG, INTERVIEW UTK 5K GRADUAN ISMP MAMPU DIURUSKAN KE????…KALAU SAUDARA/I RASA MAMPU..SAYA UCAPKAN TERIMA KASIH ATAS UCAPAN TAHNIAH SAUDARA/I….YE YE AKHIRNYA KAMI DAPAT JUGA JADI CIKGU…..

          3. Dan dalam proses temuduga, tahukah anda, ramai yang lambat dapat tempat posting kerana gagal dalam temuduga? Ada yang sampai menangis kerana tak jwab soalan yang ditanya dan ada yang diam memanjang. Tak tahulah apa kenanya masa temuduga tu sampai jadi macam tu. Tapi takkanlah nak diam. Inilah masanya untuk anda bagi tahu tuan temuduga bahawa anda memang benar-benar mahu jadi guru. Betul tak? Takkan asyik nak pergi berdemo dan minta JAMINAN untuk jadi guru kalau temuduga pun tak lepas? Perbaiki dan mantapkan diri tu dulu. Kalau mantap dan ada rezeki, memang anda akan jadi GURU. Confirm!

          -TAHUKAH SAUDARA/I , BUKANNYA TEMUDUGA, BAYANG BORANG PUN KAMI X NAMPAK LAGI….INIKAN NAK BERANGAN PASAL TEMUDUGA…

          • At 2011.12.07 01:12, cikgu said:

            betul2…upsi yg berdemo sgt tu…xde adab langsung bercakap ..

            • At 2011.12.07 02:05, candice said:

              I tunggu posting selama 7 bulan. Kali ini paling tertangguh bagi budak DPLI. Yang dulu batch, semua posted kat bulan 9. Bukan tak sabar, tapi langsung tak ade news tentang DPLI. Bayangkan kita dah hilang pendapatan selama 7 bulan. Kami semua lulus interview sebelum diterima mengikut kursus DPLI. Rasanya saudara tak paham apa perasaan yang kami lalukan selama 7 bulan ini …..

            • At 2011.12.07 01:59, candice said:

              ISMP belum ditemuduga lagi…hari tu hadir temu duga adalah DPLI 2010 dan IPG.

              • At 2011.12.07 02:02, ismp geram said:

                ni statement menteri nk cover je ni…jgn kate 3000 sudah dipanggil intrview, 10 org pon xde la…bile hbungi spp kate nye knyataan puad merujuk kpd guru DC41 utk lntikan ke DG41. langsung bercanggah dgn knyataan puad.huh

                kakak2 abang2 dlu mngkin la bole bersabar.sbb tnggu2 pon borang dah isi, tnggu2 pon dah pegi intrview..kami ni HABUK PON XDAK..alih2 kluar kenyataan menteri mcm ni.mcm mana kami xhangin!

                • At 2011.12.07 04:34, toru anaqi said:

                  Bulan Penghafaz
                  Assalamualaikum….Saya telah berhubung dengan En.Jamal Pegawai sulit/khas kepada YB Dr Fuad Zakashi di talian samb pej Menteri KPM -6049…pada jam 11.20 pg 7/12/2011 berhubung dengan kenyataan akhbar yg menyatakan penempatan ISMP Januari 2012… Saya ingin berhubung dengan Dato’ sendiri tapi setiausaha nya bg tau dato’ di parlimen… Jelas di sini terdapat kekeliruan akhbar atau media yg menyatakan 3+++ ISMP telah ditemuduga oleh SPP… Jelas EN.Jamal- sebenarnya bkn graduan ISMP ditemuduga tapi graduan IPG yg ditemuduga… Bagi ISMP seramai 5+++ yg ditempatkan pula Januari 2012 adalah guru yg telah ditemuduga oleh pihak Moe.. Jelas disini kekeliruan media telah berlaku.. pihak media tidak paham berkenaan urusan penempatan guru….Terus berjuang- bulan penghafaz..

                  tahniah kepada blogger yg percaya pada media putar belit…kesian anda!!!!!!!!!!!!!!!!!

                  • At 2011.12.07 07:48, hanya pendapat said:

                    betul..saya seorang guru,,terdapat bberapa rakan saya graduan upsi yang telah konvo masih belum ditemuduga..blogger sendiri kata urusan temuduga mmng mengambil masa..jadi mereka belum lagi temuduga..takkan bulan januari posting….fikir-fikirkan ye blogger..

                    • At 2011.12.15 06:19, aku nak bagitau said:

                      http://gazebodaily.net/2011/12/07/putar-belit-puad-zarkashi/

                      haa…baca dan khatam serta nilai betul2 yer…..especially ‘ohcikgu’

                      • At 2011.12.15 16:31, hamba Allah said:

                        la ni baru tau macam mn sebenarnya ‘hati nurani’ penuntut ISMP sekarang ni yang ‘bakal’ bergelar cikgu ni (mungkin bukan semuanya).. kesiannnn
                        tak sudah2 nak salahkan orang lain… Nampak sgt ada masalah ‘hati’. kalau esok dah jd cikgu dik lagi berat masalah yang adik hadapi.. tak kan baru sebab mcm ni dah sibuk nak salahkan org sana..orang sini.. seolah2 korang je yang betul.. rawat hati tu dulu.. mungkin bila kita mula bermusahabah br rezeki tu datang..

                        • At 2011.12.17 01:07, said:

                          tak kena kat batang hidung sendiri boleh la cakap. tgk skali mcm mana klu berlaku pd anda.